Dina rättigheter i fråga om dataskydd
Som registrerad person har du följande rättigheter i fråga om de personuppgifter Almi har om dig:
Begära åtkomst till dina personuppgifter
Du har rätt att få åtkomst till de personuppgifter som Almi har om dig. Detta brukar även kallas rätten till registerutdrag. Detta innebär att du har rätt att begära ett utdrag av alla personuppgifter som Almi behandlar om dig. Detta utdrag ska ges utan dröjsmål och senast inom en månad efter att begäran har mottagits.
Begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga personuppgifter
Om personuppgifter är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att begära rättelse av uppgifterna, med de begränsningar som anges i lag eller annan författning.
Begära radering
Du har rätt att vända dig till Almi och be att personuppgifter om dig raderas i nedan angivna fall. Radering ska ske utan onödigt dröjsmål.
- Om personuppgifter inte längre behövs för att uppfylla de ändamål för vilka de samlats in
- Du återkallar ditt samtycke som behandlingen baseras på och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen
- Du invänder mot behandlingen
- Personuppgifterna har hanterats på ett olagligt sätt
- Personuppgifter måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse
Begränsning av behandling av personuppgifter
Du har rätt att begära att Almi begränsar en behandling om det är oklart om och när Almi måste radera dina personuppgifter. Begränsning innebär att Almi, med undantag för lagring, bara får behandla dina personuppgifter med ditt samtycke, för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, eller för att skydda någon annans rättigheter. Rättigheten om begränsning kan du använda i följande fall.
- Du bestrider att personuppgifterna är korrekta och Almi ska utreda om personuppgiften ska rättas
- Du vill inte att Almi ska radera dina personuppgifter
Behandling är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas och i stället begär en begränsning i dess användning.
- Almi behöver inte längre personuppgifterna, men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
- Du har invänt mot behandlingen och Almi utreder din invändning men beslut har inte tagits än.
Invända mot behandling utifrån Almis berättigade intresse
Du har rätt att när som helst göra invändningar mot en behandling om behandlingen grundar sig på Almis berättigade intresse, dvs att den lagliga grunden för behandlingen är intresseavvägning. För att Almi efter mottagen invändning ska få fortsätta behandla personuppgifterna måste Almi visa avgörande skäl för att Almis intresse väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter. Alternativt måste Almi bevisa att behandlingen sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Du har alltid rätt att invända mot direkt marknadsföring.
Dataportabilitet
Om en behandling grundar sig på samtycke eller avtal och behandlingen sker automatiserat, det vill säga med hjälp av teknik utan hjälp av en människa, och du har tillhandahållit personuppgifter i ett allmänt använt, maskinläsbart format har du rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
Dra tillbaka ditt samtycke
För de behandlingar som har den lagliga grunden samtycke har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Detta innebär att Almi inte längre får behandla dina personuppgifter för ändamålet.
Kontakta Almi eller Integritetsskyddsmyndigheten
För frågor, utövande av dina rättigheter eller annat angående dataskydd som du vill prata med Almi om kan du kontakta dataskyddsombud@almi.se eller genom att skriva ett brev till Almi AB, Dataskyddsombud, Box 70396, 107 24 Stockholm. Du kan också lämna klagomål på Almis hantering av personuppgifter genom att kontakta Integritetsskyddsmyndigheten genom att skicka epost till imy@imy.se eller skicka ett brev till Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.