Lån, Affärsutveckling, Riskkapital
På hojs resa
-
Kontakt
Påhoj är ett bolag som erbjuder en innovativ cykelsits som kan förvandlas till en barnvagn för att underlätta för föräldrar.
-
Analys
Påhoj etablerade kontakt med Almi, en stödorganisation, 2013 och har haft en långsiktig samarbetsrelation.
-
Resultat
Almi har varit en avgörande partner för Påhojs framgång, med ekonomiskt stöd under tuffa tider och rådgivning för hållbar utveckling.
På cykel och gång mot framtiden
Påhoj är ett bolag i Malmö kända för att ha tagit fram en prisbelönt cykelsits som kan förvandlas till en barnvagn. Industridesignern, Lycke von Schantz, grundade företaget eftersom hon var trött på att det var krångligt att kombinera cykel och gång på ett smidigt sätt när man fått barn.
– Påhoj finns här för att förenkla vardagen för föräldrar som vill fortsätta cykla och gå med sina barn, säger Lycke.
Bolaget grundades 2016 och produkterna finns idag tillgängliga i tio länder runtom i Europa. Trots det finns fortfarande utmaningar.
– Vi har ett nytt varumärke och en ny produkt som dessutom är en innovation. Vår största utmaning är synlighet och att bryta igenom bruset när det kommer till marknadsföring och sälj, förklarar hon.
Skönt med partner utan agenda
Första kontakten med Almi togs redan 2013 då Lycke sökte stöd i form av en innovationscheck. Det gjorde det möjligt att verifiera produktionen och få fram vad som skulle behövas i form av kapital för att göra verklighet av idén.
– Jag fick från början tips om Almi av en vän till min mamma. Efter första mötet har vi behållit kontakten genom åren och följts åt genom de olika stegen i bolagets utveckling, berättar Lycke.
– Det har varit väldigt skönt med en opartisk partner som både utmanar och uppmuntrar möjligheterna kring affärsidén. Och som inte har någon agenda mer än att det ska gå så bra så möjligt för dig och ditt bolag, fortsätter hon.
Almi har öppnat många dörrar och kommit med massa bra tips och råd, enligt Lycke.
Allt ifrån hur man tar nästa steg med sin idé till att bjuda in till träffar med affärsänglar och kunna ge företagslån.
Enligt Lyckes erfarenhet är man väldigt utsatt som litet bolag innan försäljningen kommit i gång och inte särskilt attraktiv för banker. Om företaget producerar hårdvara som Påhoj gör behövs likvida medel för att kunna göra inköp.
– Innan flödet är självgående kan Almi se potential och ta större risk och ställa upp med lån på ett sätt banker inte gör. Almi har även en massa bra grejer man kan ta del av som utvärdering och handlingsplan för hur ditt bolag kan bli mer hållbart, säger hon.
– Det ekonomiska stödet har verkligen hjälpt oss att komma på fötter i tuffa tider såsom under pandemin och nu i en lågkonjunktur när det är ett utmanande landskap som till exempel riskkapital, konstaterar Lycke.
Det har varit väldigt skönt med en opartisk partner som både utmanar och uppmuntrar
Anna Andersson Loremsson
Svårt att vara ensam i början
Som egenföretagare är man ofta ensam i början och det kan vara svårt att veta var eller hur man ska komma igång. Lycke är tacksam övar att Almis rådgivare snabbt förstod hennes utmaningar och varit tydliga med vad som behövs genom hela processen.
– Är man som jag, som inte kommer från en entreprenörsfamilj, är det svårt att identifiera sig som entreprenör. “Kan vi hitta på ett nytt ord 2023?”, undrar Lycke och skrattar.
– Eva Johnsson och Johan Olsén på Almi är riktiga stjärnor! Det är så mycket värt att träffa personer som ser möjligheterna och ha någon att sparra med. För mig innebär Almi mentorer eller coacher snarare än ett ställe dit jag kan vända mig för att få affärsråd. Det tror jag kan låta och uppfattas främmande för många, säger hon.
Lycke ser fram emot ljusare tider och att hon ska kunna klara sig på egen hand så småningom.
– Jag vet också att en bolagsresa är lång och mycket kan hända på vägen. Kanske är det Påhoj som en dag ingår i Almis rådgivande nätverk och stöttar nya innovatörer, säger hon och ler.
– Almi har många dimensioner att ta del av. Jag ser fram emot fortsatt samarbete!