By Banoo
När Persheng Babaheidari jobbade som managementkonsult saknade hon en jobbväska som hade plats för datorn – och också var snygg.
– Kvinnliga kollegor upplevde exakt samma sak, berättar hon.
Hon och systern Perdica Babaheidari hade också velat starta något eget tillsammans, vilket kändes lägligt när en affärsidé fanns.
I mars lanserade de sina första produkter och starten har gått över förväntan.
– Mycket bättre än vad jag hade trott och även att få uppmärksamhet för det vi gör, säger Perdica.
Hur blev gensvaret bland era kunder?
– Helt fantastiskt! Men det var också förväntat.
– Vi känner våra kunder. De tycker att det är fint att vi står bakom UN Women Sverige och många kunder avstår Black Friday. Det finns ett växande motstånd mot köphysterin och istället för att bara haka på måste vi som företag ifrågasätta varför vi ska vara med, säger Persheng.
Hur jobbar ni med hållbarhet i bolaget?
– Det är en väldigt viktig del och har varit det från början. Vi jobbar med miljömässig hållbarhet – vi tar fram en produkt som ska hålla länge och det är därför vi jobbar med italienskt läder och har produktionen i Europa, säger Persheng och fortsätter:
– En annan viktig del är att vi jobbar med kvinnor och vårt långsiktiga samarbete med UN Women Sverige.
Spillmaterialet vid produktionen används också till andra produkter som rimmar med deras varumärke och som gör det enklare för kunden att organisera i sin väska.