Att expandera till en ny marknad, oavsett om det är internationellt eller inom Sverige, innebär både möjligheter och utmaningar. Det är en chans att växa, nå nya kunder och utveckla verksamheten, men det innebär även nya krav och en förståelse för den nya marknaden.
Men du kan växa på en ny marknad på ett hållbart och lönsamt sätt. Med rätt förberedelser och insikter ökar chanserna att lyckas!
Så kan Almi hjälpa dig
Vi ställer frågorna, tillsammans hittar vi svaren. Vi utgår alltid från ditt företags behov – oavsett vilken utmaning ditt företag står inför hjälper vi dig att gå från ord till handling i ditt företagande.
Det kan handla om:
Kunskap om marknaden Vi tittar på frågor som: finns det en efterfrågan för din produkt/tjänst, hur ser konkurrensen, den lokala kulturen och affärsetiketten ut?
Lagar och regler Ska du expandera till länder utanför Sverige hjälper vi dig att identifiera vald marknads lagar och regler. Vi samarbetar även med både privata och offentliga aktörer och delar gärna med oss av vårt nätverk som kan hjälpa dig på den nya marknaden.
Utmaningar och möjligheter Innan du påbörjar expansionen behöver du identifiera och planera för potentiella risker, såsom politiska instabiliteter, ekonomiska fluktuationer och kulturella skillnader men också titta på möjligheterna och vilka fördelar ditt företag har.
Finansiering Behöver du ta in externt kapital för att finansiera din expansion? Almi har både lån och riskkapital och kan guida dig till den lösning som passar dig bäst. Alltid tillsammans med dig, din bank och/eller medinvesterare.
Som kund hos Almi får du alltid:
Hållbarhetsdialog
Hållbarhet är inte längre ett val. Tillsammans identifierar vi dina hållbarhetsområden där du kan göra störst skillnad.
Handlingsplan
Efter du har träffat oss så har du en en tydlig och klar handlingsplan på vad ditt företags nästa steg är.
Expertis
Våra kunniga rådgivare har lång erfarenhet med att coacha och guida företagare till den lösning just ditt företag har behov av, oavsett om det gäller lån, riskkapital och/eller affärsutveckling.
Tips på hur du kan förbli relevant i framtiden
Tips från coachen
Här delar våra kunniga rådgivare med sig med sina bästa tips hur du och ditt företag förblir relevant i framtiden.